Aktywne notatki wspierające proces nauczania – uczenia się
„Na wszystkich przedmiotach moglibyście nauczyć
Jan Jakub Rousseau
więcej przez działanie, nie przez słowa.”
Notowanie jest to przelewanie na papier w możliwie skróconej, ale wyraźnej i jasnej formie naszych myśli, wniosków i skojarzeń – w zasadzie powinniśmy notować wszystkie ważniejsze myśli, gdyż mogą one ulec zapomnieniu.
W dzisiejszych czasach, gdy każdy z nas ulega zalewowi różnych informacji, a mało ma czasu na ich doraźne analizowanie i przemyślenie, należy ważne wiadomości notować. Posługiwanie się notatkami w procesie nauczania – uczenia się bardzo pomaga w ustaleniu
treści, które mamy opanować oraz w ich przyswajaniu. Notowanie zwiększa ponad dwukrotnie poziom zrozumienia usłyszanych informacji.
Podobne korzyści osiągamy przez notowanie i posługiwanie się notatkami w trakcie korzystania z książek.
Notować należy przy studiowaniu podręcznika oraz książek popularnonaukowych,
sporządzać krótkie notatki z przeprowadzonych rozmów, dyskusji a także z przeczytanych
utworów literatury pięknej i czasopism, z obejrzanych filmów, widowisk telewizyjnych i
przedstawień teatralnych, z audycji radiowych i wycieczek – notowanie jest niezbędną
umiejętnością w procesie przyswajania wiedzy.
KORZyści ze szkolenia:
Uczestnicy :
Program szkolenia:
- Pokolenie XYZ, czyli nowe myślenie o edukacji.
- Czynniki wpływające na zdolność uczenia się i przyspieszenie procesu nauczania.
- Metody skutecznego kierowania uwagą uczniów – koncentracja uwagi i sekrety motywacji /wybrane narzędzia/.
- Jak czytać ze zrozumieniem? – metoda 5 kroków.
- Notatki – ich rola i znaczenie w procesie przetwarzania informacji.
- Jak sporządzać notatki? – różne ich rodzaje.
- Wskazówki do skutecznego przypominania i wydobywania informacji.