Co to są kompetencje emocjonalno – społeczne oraz jak je rozwijać u uczniów w szkole podstawowej?
Jednym z priorytetów MEN jest profilaktyka zdrowia psychicznego i edukacja emocjonalna dzieci i młodzieży.
Kompetencje emocjonalno – społeczne są jednymi z najważniejszych kompetencji człowieka warunkującymi rozumienie i regulację emocji,
nawiązywanie i budowanie satysfakcjonujących relacji, radzenie sobie w różnych i złożonych sytuacjach interpersonalnych, współdziałanie w grupie, zespole, rozwiązywanie problemów i konfliktów. Powyższe kompetencje wchodzą w skład ośmiu kompetencji kluczowych opisanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w której nazywają się: kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Od ponad dwóch lat obserwujemy u dzieci i młodzieży obniżenie umiejętności społecznych coraz większe problemy emocjonalne,
małą świadomość siebie oraz zwiększenie liczby młodych ludzi borykających się z zaburzeniami psychicznymi.
Stąd niezwykle ważne zadanie, które stoi przed wychowawcami, nauczycielami, specjalistami w szkole na najbliższe lata,
to pomoc uczniom w nabywaniu i doskonaleniu kompetencji emocjonalno – społecznych w ramach profilaktyki zdrowia psychicznego.
Podczas szkolenia omówione zostaną zadania rozwojowe i zaburzenia w sferze emocjonalo – społecznej dzieci w wieku 7-14 lat,
umiejętności wchodzące w skład kompetencji emocjonalno – społecznych,
sposoby nauki i rozwijania umiejętności emocjonalo – społecznych u uczniów na zajęciach
z całą klasą i w małych grupach.
KORZyści ze szkolenia:
Program szkolenia:
- Podstawy teoretyczne kompetencji emocjonalno – społecznych – definicje, umiejętności składowe.
- Zadania rozwojowe i zaburzenia w sferze emocjonalno – społecznej dzieci w wieku 7-14 lat.
- Metody i sposoby diagnozowania potrzeb uczniów w zakresie rozwijania kompetencji emocjonalno – społecznych.
- Zasady budowania programów i scenariuszy zajęć.
- Niezbędne kompetencje osobiste do prowadzenia zajęć z zakresu rozwijania kompetencji emocjonalno – społecznych.
- Wybrane metody pracy, techniki – bajkoterapia, metody twórczego rozwiązywania problemów,
metody stosowane w socjoterapii, metody poznawczo – behawioralne. - Przykłady dobrych praktyk w szkole, programów, scenariuszy zajęć, kart pracy. Literatura i przydatne linki.
- Współpraca z rodzicami uczniów w zakresie rozwijania kompetencji emocjonalno – społecznych.
- Pytania do wykładowcy.