Ocenianie kształtujące uczniów, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE).
Ważną kwestią procesu kształcenia jest ocenianie postępów ucznia, zdobytej
wiedzy i umiejętności. Zgodnie z prawem oświatowym ocenianie ma motywować,
dostarczać informacji oraz wspierać uczniów, szczególnie tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dlatego w modelu edukacji włączającej promowane jest ocenianie wspierające uczniów, szczególnie tych ze SPE, czyli ocenianie kształtujące.
Komitet Psychologii PAN odejście od stopni na rzecz oceny kształtującej w ocenianiu bieżącym uzasadnił następująco:
„Ocena ze strony nauczyciela odgrywa swoją formatywną rolę, czyli jest prorozwojowa, tylko
Stanowisko Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk w odniesieniu do inicjatywy ,,Dziecko bez stopni”,
wtedy, gdy dostarcza dziecku informacji pomagających mu się uczyć, a więc umożliwia:
(1) uświadomienie sobie, co robi dobrze, a co źle, (2) zrozumienie istoty popełnianych
błędów, (3) wskazuje drogi poprawy, ale przede wszystkim, (4) wskazuje, w czym dziecko
jest kompetentne, co osiągnęło dzięki swemu wysiłkowi. Taki sposób oceniania wzmacnia
wytrwałość uczącego się dziecka, buduje jego poczucie sprawstwa, w tym odpowiedzialności
za własne działania, a w efekcie kształtuje zdolność samoregulacji, tak ważną w kolejnych
etapach kształcenia oraz w życiu”
przyjęte na zebraniu plenarnym 27 listopada 2014 r. w Warszawie, do źródła: LINK DO PDF
Celem oceniania kształtującego jest doprowadzenie do sukcesu ucznia i nauczyciela.
Zatem warto poznać elementy OK i zasady ich stosowania oraz podjąć próbę ich wprowadzenia do praktyki szkolnej.
KORZyści ze szkolenia:
Program szkolenia:
- Funkcje oceny szkolnej i aktualne regulacje prawa dotyczące oceniania, szczególnie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Ocenianie kształtujące (OK) w edukacji– na czym polega?
- Strategie OK i ich stosowanie w praktyce szkolnej, podczas bieżącej pracy z uczniami:
I. Określanie i wyjaśnianie uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.
II. Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą.
III. Udzielanie uczniom takiej informacji zwrotnej, która przyczyni się do ich widocznych postępów.
IV. Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i umiejętności.
V. Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu swojego uczenia się. - Planowanie lekcji zgodnie z ideą OK, uwzględniając zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów.
- Metody i sposoby pracy z uczniami w trakcie lekcji, zgodne z ideą OK.