Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
„Sz(t)uka jedności w różnorodności”
/ P. Michoń i M. Smoczyńska /
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900), podobnie jak w poprzednich latach, Minister ustalił kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.
W nowym roku szkolnym mamy kontynuację priorytetu, wg którego pracowały szkoły w roku szkolnym 2023/24, a dotyczył on doskonalenia kompetencji nauczycieli w pracy z uczniami z doświadczeniem migracyjnym, co nadaje szczególne znaczenie nauczaniu języka polskiego jako obcego.
Migracja stawia wiele wyzwań zarówno przed dorosłymi jak i przed dziećmi, które wychowane w innym kręgu kulturowym doświadczają odmienności w różnych dziedzinach życia – muszą więc mierzyć się z różnymi trudnościami.
Pracując z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, nauczyciele również napotykają wiele utrudnień. Należy przełamać bariery braku zaufania, niechęci, stereotypów, czasami lęku. Trzeba pokonać różnice kulturowe, poradzić sobie z dużym zróżnicowaniem poziomu znajomości języka polskiego oraz uwzględnić różnice między systemami edukacji. Nie jest to łatwe zadanie, należy więc cały czas doskonalić kompetencje nauczycieli
w zakresie pracy w klasach międzykulturowych.
Korzyści ze szkolenia:
Program szkolenia:
- Wielokulturowość w klasie, czyli kilka słów o akulturacji i jej strategiach.
- Indywidualizacja nauczania – rozwiązanie prawne w pracy z uczniem cudzoziemcem.
- Diagnoza umiejętności ucznia cudzoziemskiego – przykładowe sposoby.
- Dostosowanie materiałów edukacyjnych do możliwości uczniów cudzoziemców.
- Praca w klasie międzykulturowej wg modelu WISE – zasady, praktyczne rozwiązania.
- „Uczyć się od siebie”, czyli pozalekcyjna edukacja uczniów cudzoziemców – dobre praktyki dot. szkolnej integracji.
- Kryteria i narzędzia służące ocenianiu – informacja zwrotna.