Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia.
Przepisy prawa oświatowego nakładają na nauczycieli obowiązek dostosowania wymagań edukacyjnych
do rozpoznanych indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Niezbędna jest zatem wiedza z zakresu specyfiki funkcjonowania uczniów niepełnosprawnych,
ze specyficznymi trudnościami w nauce, przejawiających trudne zachowania oraz zdolnych.
Podczas szkolenia przedstawione zostaną obszary i sposoby dostosowań wymagań edukacyjnych do poszczególnych niepełnosprawności
i innych trudności w nauce i zachowaniu oraz praktyczne wskazówki do indywidualizowania procesu kształcenia na lekcjach.
KORZyści ze szkolenia:
Po szkoleniu uczestnik:
Program szkolenia:
- Przepisy prawa oświatowego dotyczące pomocy psychologiczno – pedagogicznej w bieżącej pracy nauczycieli,
w tym dostosowań wymagań edukacyjnych. - Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów ze SPE – przykładowe arkusze obserwacji, arkusze wywiadu.
- Obszary dostosowań wymagań edukacyjnych:
– warunki procesu edukacyjnego (metody, formy, sposoby)
– zewnętrzna organizacja nauczania
– warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności (kryteria, ocenianie) - Dostosowania wymagań edukacyjnych do rozpoznanych potrzeb i możliwości psychofizycznych
uczniów ze SPE (poszczególnych niepełnosprawności, dysfunkcji, trudności) – przykłady i praktyczne wskazówki. - Zasady pracy z uczniami ze SPE na lekcjach.
- Indywidualizacja procesu nauczania – praktyczne wskazówki.