Jak pracować z dzieckiem ze spektrum autyzmu ( z autyzmem i zespołem Aspergera) ?

Klasyfikacja DSM-5 i klasyfikacja ICD 11 musi wejść do polskiego systemu opieki medycznej do 2027 roku,
a więc tym samym zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, wydawane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
będą zawierały taką nomenklaturę.
Spektrum autyzmu jest bardziej adekwatnym określeniem niż autyzm.
Termin „spektrum autyzmu” został wprowadzony, aby lepiej oddać różnorodność doświadczeń i cech występujących u opisywanych osób.

Osoba, która ma klasyczny autyzm i osoba, która ma zespół Aspergera mają odmienne ścieżki rozwojowe tego samego zaburzenia,
dlatego też mają inne potrzeby radzenia sobie w otoczeniu społecznym.


Cechuje je inna ilość trudności poznawczych, zaburzeń komunikacyjnych i społecznych oraz stereotypowych zachowań.

W proponowanym przez nas szkoleniu rozwiejemy państwa wątpliwości w tym obszarze i wskażemy drogi wsparcia i pomocy uczniom z zaburzeniami.

KORZyści ze szkolenia:

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy:
  • Będą znali charakterystykę funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu (trudności i mocne strony).
  • Poznają specyfikę funkcjonowania poznawczego i sensorycznego osób z ASD.
  • Posiądą podstawowe informacje na temat kształcenia dzieci i uczniów w spektrum autyzmu.
  • Będą znali regulacje prawne w obszarze kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z ASD.
  • Poznają specyfikę funkcjonowania w szkole i problemów występujących na różnych etapach edukacji
    u dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera.
  • Zapoznają się ze wskazówkami do pracy na terenie szkoły z dziećmi i młodzieżą z ZA.

Program szkolenia:

  1. Charakterystyka ucznia ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej
  2. Specyfika funkcjonowania poznawczego i sensorycznego osób z ASD.
  3. Problemy w sferze kontaktów społecznych, komunikacji słownej i pozawerbalnej.
  4. Zadania szkoły w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
  5. Regulacje prawne w obszarze kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z ASD.
  6. Przykłady zadań dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych ucznia ze spektrum autyzmu.
  7. Przykładowy katalog form i metod pracy z uczniem ze spektrum autyzmu na wybranych lekcjach.
  8. Model postępowania w procesie tworzenia strategii stosowanych w pracy z trudnymi zachowaniami uczniów z ASD.
JOANNA CICHMIŃSKA
specjalista ds. szkoleń

502 300 144

KATARZYNA KOWALSKA
specjalista ds. szkoleń

502 300 160

MAGDALENA
TURSKA-KICMAN
specjalista
ds. technicznych

502 300 177

Podobne wpisy