Jak pracować z dzieckiem ze spektrum autyzmu ( z autyzmem i zespołem Aspergera) ?
Klasyfikacja DSM-5 i klasyfikacja ICD 11 musi wejść do polskiego systemu opieki medycznej do 2027 roku,
a więc tym samym zapisy w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, wydawane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
będą zawierały taką nomenklaturę.
Spektrum autyzmu jest bardziej adekwatnym określeniem niż autyzm.
Termin „spektrum autyzmu” został wprowadzony, aby lepiej oddać różnorodność doświadczeń i cech występujących u opisywanych osób.
Osoba, która ma klasyczny autyzm i osoba, która ma zespół Aspergera mają odmienne ścieżki rozwojowe tego samego zaburzenia,
dlatego też mają inne potrzeby radzenia sobie w otoczeniu społecznym.
Cechuje je inna ilość trudności poznawczych, zaburzeń komunikacyjnych i społecznych oraz stereotypowych zachowań.
W proponowanym przez nas szkoleniu rozwiejemy państwa wątpliwości w tym obszarze i wskażemy drogi wsparcia i pomocy uczniom z zaburzeniami.
KORZyści ze szkolenia:
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy:
Program szkolenia:
- Charakterystyka ucznia ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej
- Specyfika funkcjonowania poznawczego i sensorycznego osób z ASD.
- Problemy w sferze kontaktów społecznych, komunikacji słownej i pozawerbalnej.
- Zadania szkoły w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
- Regulacje prawne w obszarze kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z ASD.
- Przykłady zadań dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych ucznia ze spektrum autyzmu.
- Przykładowy katalog form i metod pracy z uczniem ze spektrum autyzmu na wybranych lekcjach.
- Model postępowania w procesie tworzenia strategii stosowanych w pracy z trudnymi zachowaniami uczniów z ASD.