Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w świetle aktualnych przepisów prawnych. Co warto wiedzieć ?
Ocenianie to ważny element procesu nauczania!
Nie jest ono celem samym w sobie, lecz powinno wspierać przyjęte cele kształcenia. Są one zawarte w podstawach programowych,
które kładą nacisk na kształcenie kompetencji, a nie szczegółową wiedzę przedmiotową, co skłania do poszukiwania nowych procedur i narzędzi do oceniania.
Zmienia się więc charakter oceniania – aby się rozwijać, uczeń potrzebuje informacji zwrotnych dotyczących nie tylko wyniku,
ale też procesu uczenia się. Efektem procesu oceniania jest ocena – najczęściej wyrażona stopniem,
która nie może stanowić jedynej informacji zwrotnej dla ucznia, gdyż jest mało informacyjna,
tzn. nie pozwala określić mocnych i słabych stron uczniów, a przez to odpowiedzieć na ich indywidualne potrzeby.
Tak więc, ocenianie to:
– proces gromadzenia informacji zwrotnej,
– integralna część procesu uczenia się i nauczania.
– sposób wspierania szkolnej kariery uczniów i ich motywowania.
Rzetelne ocenianie jest nieodzowne w dostarczaniu uczniowi informacji o wynikach jego uczenia się
– jest zbiorem wskaźników ważnych dla osiągnięcia celów i wypełnienia zadań dydaktycznych, co regulują zapisy w prawie oświatowym.
KORZyści ze szkolenia:
Program szkolenia:
- Psychologiczne aspekty oceniania, czyli kilka słów o nauczycielskich „grzeszkach”.
- Rola i funkcja oceny szkolnej – dla ucznia, nauczyciela, rodzica.
- Ocenianie jako skuteczny sposób motywowania uczniów.
- Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w świetle obowiązującego prawa oświatowego
- Dostosowania dla uczniów o SPE jako element w procesie oceniania